Coronavirus - Vragen van onze verzekerden

Er wordt steeds meer bekend over het coronavirus. Maar het kan zijn dat u nog vragen heeft over uw zorgverzekering. Bijvoorbeeld over wat wij wel of niet vergoeden. Daarom hebben wij de meest gestelde vragen op een rij gezet. 

Declareren & betalen

  • Ik wil een nota declareren. Moet ik langer wachten op de betaling daarvan?
    Digitaal declareren gaat het snelst 
    Wij begrijpen dat u hier niet te lang op wilt wachten. Als u uw declaratie digitaal indient verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk. U kunt online declareren via Mijn IZZ Zorgverzekering of de IZZ Zorgverzekering app.

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best declaraties zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw declaratie per post indient, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Wat als ik (straks) problemen heb om mijn premie te betalen?
    Wij kunnen u helpen als u minder inkomen door het coronavirus. U kunt bij ons dan de premie en/of zorgkosten in termijnen betalen. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op onze pagina over betalingsregelingen.
    Direct een betalingsregeling afsluiten? Ga dan naar Mijn IZZ Zorgverzekering

    Tip: wilt u uw premie in termijnen betalen? Wacht dan tot de betaaldatum voorbij is. Daarna kunt u een betalingsregeling afsluiten over het openstaande bedrag. 

Zorg

  • Ik heb dringend zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?
    Ja, u kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp). Wacht niet als u spoedeisende hulp nodig heeft. Ziekenhuizen hebben naast de zorg voor coronapatiënten tijd voor andere patiënten. De kans dat u in het ziekenhuis besmet raakt is klein. De ziekenhuizen zorgen daarvoor met allerlei maatregelen.
    • Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kunt u rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.
  • Ik wil toestemming (een machtiging) aanvragen voor een behandeling. Moet ik daar langer op wachten?
    Digitaal aanvragen gaat het snelst 
    Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk.  
    Vraag uw toestemming online aan 

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw toestemming per post aanvraagt, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Kan ik voor een chemo ook naar een ander ziekenhuis?
    Uw zorgverlener zorgt ervoor dat de chemo doorgaat, als dat noodzakelijk is. Kan dit niet in het eigen ziekenhuis? Dan zorgt uw zorgverlener dat u naar een ander ziekenhuis gaat. 

    Soms is er uitstel
    De chemo verlaagt de weerstand. En dat verhoogt de kans om corona te krijgen. Daarom wordt de chemo soms uitgesteld. Wordt uw chemokuur uitgesteld? Dan bespreekt uw zorgverlener dat met u
  • Mijn tandartspraktijk is gesloten, maar ik heb een verwijzing voor een kaakchirurg nodig.
    U kunt ook een verwijzing van de huisarts, kaakchirurg, medisch specialist of verloskundige krijgen. Het kan ook zijn dat uw behandeling wordt uitgesteld, als deze geen spoed heeft.
  • Wat moet ik doen als mijn ziekenhuis (gedeeltelijk) dicht is?

    Kunt u niet meer terecht in uw ziekenhuis? Dan neemt het ziekenhuis contact met u op. Uw ziekenhuis zorgt ervoor dat u naar een ziekenhuis in de buurt kunt. Of verzet uw afspraken.

  • Mijn behandeling in het ziekenhuis is uitgesteld. Wat kan ik doen?

    Ziekenhuizen die behandelingen of consulten uitstellen kijken hierbij goed naar wat medisch veilig is. Dus of uw behandeling echt uitgesteld kan worden.

    Heeft u hier vragen over? Of wilt u overleggen of u ergens anders terecht kunt? Neemt u dan contact op met onze afdeling Zorgadvies en Bemiddeling

  • Ik heb een afspraak in het ziekenhuis, maar ik wil niet. Wat kan ik doen?
    Het is mogelijk uw afspraak te verzetten. Neem daarvoor contact op met het ziekenhuis. U kunt bij twijfel altijd contact opnemen met het ziekenhuis.
  • Hoe weet ik of mijn afspraak in het ziekenhuis doorgaat?
    Dat verschilt per ziekenhuis. Kijkt u daarom op de website van het ziekenhuis.

Vergoedingen

  • Ik werk in de zorg. Als ik voor mijn werk getest moet worden, betaal ik dan eigen risico?
    Nee. Als u vanwege uw beroep getest moet worden voor corona, betaalt u geen eigen risico.
  • Krijg ik een vergoeding als ik voor het coronavirus of COVID-19 getest moet worden?
    • In de meeste gevallen geeft de GGD (gezondheidsdienst) opdracht voor de test. In dat geval kost u dit niets.
    • In een enkel geval geeft de huisarts opdracht voor de test. In dat geval vergoeden wij de test. Het kan wel zijn dat u eigen risico moet betalen.

    Meer weten? Bekijk meer informatie over huisartsenzorg en laboratoriumkosten.

  • Ik moet vanwege corona naar een ander ziekenhuis. Hoe zit het met de kosten?
    Wij hebben contracten met alle ziekenhuizen. U krijgt dezelfde vergoedingen als in uw eigen ziekenhuis.
  • Krijg ik een vergoeding voor handgel of mondkapjes?
    Nee, wij vergoeden geen mondkapjes of handgel. Deze vallen niet onder de basisverzekering of aanvullende verzekering. Volgens het RIVM (Rijksdienst voor Volksgezondheid en Milieu) en de gezondheidsdiensten zijn mondkapjes ook niet nodig.

Buitenland

  • Krijg ik mijn kosten vergoed als ik ziek wordt in het buitenland?

    Natuurlijk, er zijn vergoedingen voor ziektekosten in het buitenland.

    Ook een coronatest wordt vergoed
    Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD. Dat geldt ook in het buitenland.

    Bekijk alles over vergoedingen in het buitenland.

  • Ik zit in het buitenland en heb medicijnen nodig. Wat kan ik doen?
    U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn IZZ Zorgverzekering en de IZZ Zorgverzekering Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. 
  • Mijn behandeling in het buitenland is later of vroeger dan gepland. Wat kan ik doen?

    U kunt de nieuwe datum van de behandeling aan ons doorgeven als u die weet.  Dat kan per mail via: machtigingenbtl@vgz.nl.

    Zet in uw mail:

    • Uw klantnummer
    • De nieuwe datum van de behandeling
    • Het machtigingsnummer, als u dat heeft
  • Worden mijn kosten vergoed als ik in een hotel in quarantaine moet?
    Hotelovernachtingen vergoeden wij niet. Heeft u een reisverzekering? Dan vergoedt deze de kosten mogelijk wel.

Overig

  • Waar kan ik meer informatie krijgen over corona?

    U kunt actuele informatie krijgen bij het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).

    De overheid heeft ook een speciaal telefoonnummer voor vragen over corona: 0800 1351.
Vrouw wast haar handen
Wat kunt u zelf doen tegen corona

U kunt zelf ook wat doen om ziek worden te voorkomen. Voor uzelf en voor anderen.

  • Was vaak uw handen
  • Gebruik een handgel met alcohol
  • Hoest in uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Schud geen handen
  • Houd afstand van anderen

 

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord