Coronavirus - Vragen van onze verzekerden

Er wordt steeds meer bekend over het coronavirus. Maar het kan zijn dat u nog vragen heeft over uw zorgverzekering. Bijvoorbeeld over wat wij wel of niet vergoeden. Daarom hebben wij de meest gestelde vragen op een rij gezet. 

Vergoedingen

  • Wat betaal ik voor een coronatest? En kost dit mij eigen risico?

    • Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico. Heeft u klachten? Sinds 1 juni kan iedereen zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202. 
    • Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. Krijgt u toch een rekening van ons? Neem dan contact met ons op.
    • Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. Uw werkgever moet de test betalen. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
    • Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. 
    • Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.

    Meer weten? Bekijk meer informatie over huisartsenzorg en laboratoriumkosten.

  • Waarom kost een digitaal of telefonisch consult evenveel als een gewoon consult?

    Heeft u in coronatijd digitaal of telefonisch contact gehad met uw dokter, arts of andere zorgverlener? Zo'n consult op afstand is gelijk aan een normaal consult. Uw zorgverlener zal er daarom hetzelfde voor rekenen. De factuur zal even hoog zijn. 
  • Ik werk in de zorg. Als ik voor mijn werk getest moet worden, betaal ik dan eigen risico?

    Nee. Als u vanwege uw beroep getest moet worden voor corona, betaalt u geen eigen risico. Uw werkgever betaalt de test. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
  • Ik moet vanwege corona naar een ander ziekenhuis. Hoe zit het met de kosten?

    Wij hebben contracten met alle ziekenhuizen. U krijgt dezelfde vergoedingen als in uw eigen ziekenhuis.
  • Herstel na Corona. Wat wordt er precies vergoed?

    Heeft u corona gehad? Dan kan het zijn dat u extra zorg nodig heeft. Deze vergoeden wij uit de basisverzekering tot in ieder geval 1 augustus 2021. De overheid heeft dat besloten.

    Bij het herstel van Corona blijkt ook paramedische zorg belangrijk. Wij vergoeden uit de basisverzekering het volgende:

    • Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
    • Ergotherapie: maximaal 10 uur
    • DiĆ«tetiek: maximaal 7 uur
    • Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona

    Houd er rekening mee dat u wel eigen risico betaalt.

    Wij vergoeden deze zorg alleen als u:

    • Een verwijzing van uw huisarts of medisch specialist heeft
    • Start met de zorg binnen 3 maanden na de eerste klachten
    • Meedoet aan onderzoek. Het is belangrijk om te weten hoeveel effect deze zorg heeft na corona. Let op: wilt u niet deelnemen aan onderzoek? Dan geldt bovenstaande vergoeding niet.

    De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heeft u daarna nog klachten? Dan kunt u nog 6 maanden zorg krijgen. U heeft wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.

    Wilt u uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na Corona.

     

Declareren & betalen

  • Wat als ik (straks) problemen heb om mijn verzekering te betalen?

    Wij kunnen u helpen als u minder inkomen door het coronavirus. U kunt bij ons dan de premie en/of zorgkosten in delen betalen. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op onze pagina over betalen in delen. 
    Direct een regeling afsluiten om in delen te betalen? Ga dan naar Mijn IZZ Zorgverzekering

    Tip: wilt u uw rekening in delen betalen? Wacht dan tot de betaaldatum van de rekening voorbij is. Daarna kunt u een regeling afsluiten om in delen te betalen. U betaalt het bedrag dan later in delen.  
  • Ik wil een nota declareren. Moet ik langer wachten op de betaling daarvan?

    Digitaal declareren gaat het snelst 
    Wij begrijpen dat u hier niet te lang op wilt wachten. Als u uw declaratie digitaal indient verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk. U kunt online declareren via Mijn IZZ Zorgverzekering of de IZZ Zorgverzekering app.

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best declaraties zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw declaratie per post indient, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Waarom betaal ik dubbel eigen risico?

    Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een behandel diagnose combinatie (DBC). 

    Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC. 

    Meer weten? Bekijk deze pagina over eigen risico.

Zorg

  • Ik heb zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?

    Spoed
    Ja, u kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp). Wacht niet als u spoedeisende hulp nodig heeft. De kans dat u in het ziekenhuis of bij uw huisarts besmet raakt is klein. 

    • Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kunt u rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

    Geen spoed
    U kunt veilig naar de huisarts. Wilt u toch niet naar de huisarts? Informeer dan bij uw huisarts of u zelf iets aan uw klachten kunt doen. Of dat u digitaal contact kunt hebben. Bijvoorbeeld met beeldbellen.

    Bekijk ook de informatie van de overheid over het coronavirus en huisartsenzorg.

  • Ik wil toestemming (een machtiging) aanvragen voor een behandeling. Moet ik daar langer op wachten?

    Digitaal aanvragen gaat het snelst 
    Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk.  
    Vraag uw toestemming online aan 

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw toestemming per post aanvraagt, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Mijn behandeling in het ziekenhuis is uitgesteld. Wat kan ik doen?

    Ziekenhuizen die behandelingen of consulten uitstellen kijken hierbij goed naar wat medisch veilig is. Dus of uw behandeling echt uitgesteld kan worden.

    Heeft u hier vragen over? Of wilt u overleggen of u ergens anders terecht kunt? Neemt u dan contact op met onze afdeling Zorgadvies en Bemiddeling

  • Ik heb een afspraak in het ziekenhuis, maar ik wil niet. Wat kan ik doen?

    Het is mogelijk uw afspraak te verzetten. Neem daarvoor contact op met het ziekenhuis. U kunt bij twijfel altijd contact opnemen met het ziekenhuis.
  • Hoe weet ik of mijn afspraak in het ziekenhuis doorgaat?

    Dat verschilt per ziekenhuis. Kijkt u daarom op de website van het ziekenhuis.

Buitenland

  • Krijg ik mijn kosten vergoed als ik ziek wordt in het buitenland?

    Natuurlijk, er zijn vergoedingen voor ziektekosten in het buitenland.

    Ook een coronatest wordt vergoed
    Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD. Dat geldt ook in het buitenland.

    Bekijk alles over vergoedingen in het buitenland.

  • Vergoedt VGZ kosten als ik ziek word in een land met code oranje?

    Ja, wij vergoeden ziektekosten ook in een land met code oranje (vakantiereizen afgeraden). 
  • Ik zit in het buitenland en heb medicijnen nodig. Wat kan ik doen?

    U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn IZZ Zorgverzekering en de IZZ Zorgverzekering Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. 
  • Mijn behandeling in het buitenland is later of vroeger dan gepland. Wat kan ik doen?

    U kunt de nieuwe datum van de behandeling aan ons doorgeven als u die weet.  Dat kan per mail via: machtigingenbtl@vgz.nl.

    Zet in uw mail:

    • Uw klantnummer
    • De nieuwe datum van de behandeling
    • Het machtigingsnummer, als u dat heeft
  • Worden mijn kosten vergoed als ik in een hotel in quarantaine moet?

    Hotelovernachtingen vergoeden wij niet. Heeft u een reisverzekering? Dan vergoedt deze de kosten mogelijk wel.

Overig

  • Waar kan ik meer informatie krijgen over corona?

    U kunt actuele informatie krijgen bij het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).

    De overheid heeft ook een speciaal telefoonnummer voor vragen over corona: 0800 1351.
Vrouw wast haar handen
Wat kunt u zelf doen tegen corona

U kunt zelf ook wat doen om ziek worden te voorkomen. Voor uzelf en voor anderen.

  • Was vaak uw handen
  • Gebruik een handgel met alcohol
  • Hoest in uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Schud geen handen
  • Houd afstand van anderen

 

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord