Coronavirus - Vragen van onze verzekerden

Er wordt steeds meer bekend over het coronavirus. Maar het kan zijn dat u nog vragen heeft over uw zorgverzekering. Bijvoorbeeld over wat wij wel of niet vergoeden. Daarom hebben wij de meest gestelde vragen op een rij gezet. 

Vergoedingen

Hoe zit het met de vergoedingen voor bijvoorbeeld een coronatest? Of zorg na corona? We hebben het hier op een rij gezet.
  • Moet ik betalen voor een vaccinatie tegen corona?

    Nee, u hoeft niet te betalen voor een vaccinatie tegen corona. U betaalt ook geen eigen risico.
  • Ik heb corona gehad. Vergoeden jullie mijn paramedische zorg, zoals fysiotherapie?

    Heeft u corona gehad? Dan kan het zijn dat u extra zorg nodig heeft. Deze vergoeden wij uit de basisverzekering tot in ieder geval 1 augustus 2021. De overheid heeft dat besloten.


    Bij het herstel na corona lijkt ook paramedische zorg een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken of dat zo is, zit zorg deze tijdelijk in de basisverzekering. Als u meewerkt aan onderzoek, vergoedt de basisverzekering:

    • Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
    • Ergotherapie: maximaal 10 uur
    • Diëtetiek: maximaal 7 uur
    • Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona

    Houd er rekening mee dat u wel eigen risico betaalt.

    Start uw behandeling na 1 november 2020? Dan heeft u een voorafgaande verwijzing nodig.

    Vergoeding voor 6 maanden
    De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heeft u daarna nog klachten? Dan kunt u nog 6 maanden zorg krijgen. U heeft dan wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.

     

    Wilt u uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na corona.

  • Wat betaal ik voor een coronatest? En kost dit mij eigen risico?

    • Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico. Heeft u klachten? Sinds 1 juni kan iedereen zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202. 
    • Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. Krijgt u toch een rekening van ons? Neem dan contact met ons op.
    • Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. Uw werkgever moet de test betalen. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
    • Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. 
    • Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.

    Meer weten? Bekijk meer informatie over huisartsenzorg en laboratoriumkosten.

  • Waarom kost een digitaal of telefonisch consult evenveel als een gewoon consult?

    Heeft u in coronatijd digitaal of telefonisch contact gehad met uw dokter, arts of andere zorgverlener? Zo'n consult op afstand is gelijk aan een normaal consult. Uw zorgverlener zal er daarom hetzelfde voor rekenen. De factuur zal even hoog zijn. 
  • Ik werk in de zorg. Als ik voor mijn werk getest moet worden, betaal ik dan eigen risico?

    Nee. Als u vanwege uw beroep getest moet worden voor corona, betaalt u geen eigen risico. Uw werkgever betaalt de test. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
  • Ik moet vanwege corona naar een ander ziekenhuis. Hoe zit het met de kosten?

    Wij hebben contracten met alle ziekenhuizen. U krijgt dezelfde vergoedingen als in uw eigen ziekenhuis.
Onze klantadviseur Cynthia op haar werkplek

Hulp & advies bij vragen

Door corona hebben ziekenhuizen het heel druk. Misschien staat u daarom langer op een wachtlijst. Wij kunnen meedenken over een oplossing. We helpen u graag!

Declareren & betalen

Hoe werkt het declareren in coronatijd? En wat kunt u doen als u er door corona financieel minder goed voor staat? U leest het hier.
  • Kan ik mijn eigen risico gespreid betalen?

    Dat is geen probleem. Uw eigen risico kunt u bij ons gespreid betalen. Bekijk hoe gespreid betalen werkt
  • Wat als ik (straks) problemen heb om mijn verzekering te betalen?

    Wij kunnen u helpen als u minder inkomen door het coronavirus. U kunt bij ons dan de premie en/of zorgkosten in delen betalen. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op onze pagina over betalen in delen. 
    Direct een regeling afsluiten om in delen te betalen? Ga dan naar Mijn IZZ Zorgverzekering

    Tip: wilt u uw rekening in delen betalen? Wacht dan tot de betaaldatum van de rekening voorbij is. Daarna kunt u een regeling afsluiten om in delen te betalen. U betaalt het bedrag dan later in delen.  
  • Ik wil een nota declareren. Moet ik langer wachten op de betaling daarvan?

    Digitaal declareren gaat het snelst 
    Wij begrijpen dat u hier niet te lang op wilt wachten. Als u uw declaratie digitaal indient verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk. U kunt online declareren via Mijn IZZ Zorgverzekering of de IZZ Zorgverzekering app.

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best declaraties zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw declaratie per post indient, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Waarom betaal ik dubbel eigen risico?

    Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een behandel diagnose combinatie (DBC). 

    Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC. 

    Meer weten? Bekijk deze pagina over eigen risico.
Een vrouw bekijkt papieren en kijkt daarbij op haar telefoon

Hulp met betalen

Heeft u door corona zorgen over uw geldzaken? Vraagt u zich af of u uw zorgverzekering straks nog kunt betalen? We staan klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld doordat u kunt betalen in delen. 

Eigen Risico Compensatie voor zorgmedewerkers

Hoe zit het met de Eigen Risico Compensatie (ECR) voor medewerkers in de zorg? Hieronder leest u hoe dit werkt.
  • Ik werk in de zorg en heb zorgkosten door corona gehad. Kan ik mijn eigen risico terugkrijgen via de ECR?

    De ECR is een terugbetaling voor zorgmedewerkers die corona krijgen of hebben gehad. Deze terugbetaling is er alleen voor het verplichte eigen risico van de basisverzekering, dat u heeft betaald aan VGZ via uw IZZ basisverzekering.
  • Is de ERC een vergoeding van VGZ uit mijn zorgverzekering?

    Nee, de ERC is onderdeel van het gratis Ledenpakket ZorgGezond van IZZ. Wilt u een aanvraag doen voor de ECR? Dat kan via de IZZ Eigen Risico Compensatie.

Mondkapjesplicht

Sinds 1 december 2020 verplicht de overheid iedereen een mondkapje te dragen in publieke ruimtes. Dat geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder. Maar er zijn uitzonderingen. Hieronder beantwoorden wij uw vragen hierover.
  • Waar ben ik verplicht een mondkapje te dragen?

    U bent verplicht een mondkapje of masker te dragen in onder andere:

    • winkels
    • musea & theaters
    • gemeentehuizen
    • vliegvelden
    • parkeergarages
    • benzinestations
    • stations
    • restaurants
    In het openbaar vervoer was het mondkapje al verplicht. Deze moet u ook dragen op perrons of bij de tram- of bushalte. 

    In scholen, theaters en concertzalen is het mondkapje of masker verplicht wanneer mensen staan of lopen. Het kan af wanneer mensen zijn gaan zitten.
  • Wanneer hoef ik geen mondkapje of masker te dragen?

    Er zijn veel vragen over de ontheffing van de mondkapjesplicht. De overheid meldt dat u geen mondkapje hoeft te dragen als:

    • U speelt in een theater, danst, acteert, sport of muziek maakt in de vorm van een culturele uiting.
    • U zwemt (maar in de kleedkamer en voor begeleiders buiten het water is een mondkapje wel verplicht).
    • U in een kerk, moskee of andere locatie van geloofsbelijdenis bent.
    • U vanwege medische redenen of andere beperkingen het mondkapje niet kunt dragen.
    • Het mondkapje een goede en veilige uitoefening van uw werk onmogelijk maakt.

     

  • Hoe kan ik een ontheffing voor een dragen van een mondkapje krijgen?

    Politie en bijvoorbeeld personeel van het ov of winkels, kunnen u vragen naar een bewijs waarom u geen mondkapje draagt. 

    • U kunt een bewijs laten zien dat u in behandeling bent bij een (huis)arts of zorginstelling. Bijvoorbeeld een verwijsbrief.
    • De overheid ontwikkelde samen met cliëntenorganisaties een kaartje dat u zelf in kunt vullen. Dit kunt u bij u dragen als bewijs. U vindt het kaartje op de website van de landelijke kernorganisatie voor de langdurige zorg Vilans

    De overheid raadt aan een faceshield te dragen als u geen mondkapje draagt. 

  • Vergoedt IZZ Zorgverzekering mondkapjes?

    Wij vergoeden mondkapjes niet. Mogelijk kunt u een vergoeding krijgen via uw werkgever. Of zorgt uw werkgever voor mondkapjes of maskers.

Zorg

Veel zaken in de zorg gaan anders. Bekijk hier de meest gestelde vragen daarover.
  • Ik heb zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?

    Spoed
    Ja, u kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp). Wacht niet als u spoedeisende hulp nodig heeft. De kans dat u in het ziekenhuis of bij uw huisarts besmet raakt is klein. 

    • Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kunt u rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

    Geen spoed
    U kunt veilig naar de huisarts. Wilt u toch niet naar de huisarts? Informeer dan bij uw huisarts of u zelf iets aan uw klachten kunt doen. Of dat u digitaal contact kunt hebben. Bijvoorbeeld met beeldbellen.

    Bekijk ook de informatie van de overheid over het coronavirus en huisartsenzorg.

  • Ik sta door corona op een wachtlijst. Wat kan ik doen?

    Wij kunnen met u naar de mogelijkheden kijken. Zodat u mogelijk eerder geholpen wordt. Wij staan voor u klaar.

    Bekijk meer informatie over zorgadvies

  • Ik wil toestemming (een machtiging) aanvragen voor een behandeling. Moet ik daar langer op wachten?

    Digitaal aanvragen gaat het snelst 
    Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk.  
    Vraag uw toestemming online aan 

    Post blijft mogelijk langer liggen
    Onze medewerkers werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw toestemming per post aanvraagt, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.
  • Mijn behandeling in het ziekenhuis is uitgesteld. Wat kan ik doen?

    Ziekenhuizen die behandelingen of consulten uitstellen kijken hierbij goed naar wat medisch veilig is. Dus of uw behandeling echt uitgesteld kan worden.

    Heeft u hier vragen over? Of wilt u overleggen of u ergens anders terecht kunt? Neemt u dan contact op met onze afdeling Zorgadvies en Bemiddeling

  • Ik heb een afspraak in het ziekenhuis, maar ik wil niet. Wat kan ik doen?

    Het is mogelijk uw afspraak te verzetten. Neem daarvoor contact op met het ziekenhuis. U kunt bij twijfel altijd contact opnemen met het ziekenhuis.
  • Hoe weet ik of mijn afspraak in het ziekenhuis doorgaat?

    Dat verschilt per ziekenhuis. Kijkt u daarom op de website van het ziekenhuis.

Buitenland

Gaat u naar het buitenland? Of bent u buiten Nederland? Hier vindt u vragen en antwoorden over uw verzekering in het buitenland.
  • Krijg ik mijn kosten vergoed als ik ziek wordt in het buitenland?

    Natuurlijk, er zijn vergoedingen voor ziektekosten in het buitenland.

    Ook een coronatest wordt vergoed
    Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD. Dat geldt ook in het buitenland.

    Bekijk alles over vergoedingen in het buitenland.

  • Vergoedt IZZ Zorgverzekering kosten als ik ziek word in een land met code geel, oranje of rood?

    Ja, wij vergoeden ziektekosten ook in een land met code geel, oranje of rood.

    Meer weten? Bekijk alles over vergoedingen in het buitenland.

  • Ik zit in het buitenland en heb medicijnen nodig. Wat kan ik doen?

    U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn IZZ Zorgverzekering en de IZZ Zorgverzekering Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. 
  • Mijn behandeling in het buitenland is later of vroeger dan gepland. Wat kan ik doen?

    U kunt de nieuwe datum van de behandeling aan ons doorgeven als u die weet.  Dat kan per mail via: machtigingenbtl@vgz.nl.

    Zet in uw mail:

    • Uw klantnummer
    • De nieuwe datum van de behandeling
    • Het machtigingsnummer, als u dat heeft
  • Worden mijn kosten vergoed als ik in een hotel in quarantaine moet?

    Hotelovernachtingen vergoeden wij niet. Heeft u een reisverzekering? Dan vergoedt deze de kosten mogelijk wel.