Machtiging aanvragen voor hulpmiddelen

Voor sommige hulpmiddelen heeft u een machtiging van ons nodig. Alleen dan krijgt u een vergoeding.

Zo vraag u een machtiging voor hulpmiddelen aan

  1. Check of u een machtiging of verwijzing nodig heeft

    In het Reglement Hulpmiddelen 2019 ziet u per hulpmiddel:

    • Of u een machtiging nodig heeft
    • Wie de machtiging aanvraagt: uw zorgverlener of uzelf
    • Of u verder iets kunt regelen, bijvoorbeeld een verwijzing
  2. Check of uw zorgverlener een contract heeft

    • Kijk in de Zorgzoeker
    • Kiest u voor een zorgverlener met contract? Dan vraagt die meestal uw machtiging voor u aan
  3. Zelf machtiging aanvragen? Dan kan online

    • Vraagt u zelf een machtiging aan? Dan kunt u dat online - via onderstaande link - doen. Meestal heeft u een verwijzing nodig of een nota van de leverancier. Zorg dat u deze documenten op uw computer heeft opgeslagen. 

Bekijk de vergoeding voor hulpmiddelen

Zo werkt het met machtigingen

Stap 1

Machtiging aanvragen

Om een vergoeding te krijgen voor sommige zorg heeft u een machtiging nodig.

VGZ stap 2

Wij beoordelen uw aanvraag

Vraagt u zelf een machtiging aan? Dan ontvangt u de uitkomst binnen 10 werkdagen per brief. Hierin staat ook wat u vergoed krijgt.

VGZ stap 3

Machtiging gekregen. En nu?

Dan kunt u een afspraak maken met uw zorgverlener voor de zorg of het hulpmiddel. 

VGZ stap 4

Afwijzing gekregen. En nu?

Dit betekent dat u geen vergoeding krijgt. Bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u een heroverweging aanvragen.

Veelgestelde vragen

  • Wanneer vraag ik een machtiging aan?
    Ga naar de vergoedingenpagina van uw behandeling of hulpmiddel. Daar staat duidelijk of u een machtiging moet aanvragen voor deze zorg. Staat er hier niets over vermeld? Dan hoeft u geen machtiging aan te vragen.
  • Moet ik vooraf of achteraf een machtiging aanvragen?
    U kunt het beste vooraf een machtiging aanvragen. Dan weet u nog vóórdat u kosten maakt of u die kosten vergoed krijgt.
  • Ik heb een afwijzing gekregen, maar ik ben het er niet mee eens. Wat kan ik nu doen?
    U kunt altijd een verzoek om heroverweging aanvragen. Dan bekijken we uw aanvraag opnieuw.

    Het liefst ontvangen we dan van u of uw zorgverlener extra informatie die aangeeft waarom u wel een vergoeding zou moeten krijgen. Anders bekijken we uw aanvraag met dezelfde informatie die we al hadden. En zal de uitkomst waarschijnlijk hetzelfde zijn.
  • Volgens mijn zorgverlener kan ik geen machtiging krijgen voor mijn behandeling. Kan ik dan zelf een machtiging aanvragen?
    Dat kan, maar de kans is erg groot dat u inderdaad geen machtiging krijgt. Uw zorgverlener weet wanneer een behandeling vergoed wordt. Hiervoor zijn landelijke richtlijnen opgesteld. Daarnaast heeft u in veel gevallen de handtekening van uw zorgverlener nodig bij het aanvragen van de machtiging.
  • Wie moet de machtiging voor mijn behandeling aanvragen?
    Voor plastische chirurgie en revalidatiezorg vraagt uw zorgverlener uw machtiging altijd aan. Voor andere zorg verschilt dit per zorgverlener. Overleg met uw zorgverlener wie de machtiging aanvraagt.
  • Mijn machtigingsaanvraag is goedgekeurd. En nu?
    U kunt nu een afspraak inplannen bij uw zorgverlener om uw behandeling te starten. Heeft u een aanvraag ingediend voor medicijnen of hulpmiddelen? Dan kunt u direct met uw machtiging naar uw leverancier.
  • Ik wil iemand anders machtigen om mijn zorgzaken te regelen. Hoe doe ik dat?
    Dit is een ander soort machtiging. Dat regelt u met het machtigingsformulier naastenverstrekking.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord