Vergoeding brillen en lenzen - 2018


Stap 1: Vergoeding basisverzekering

U krijgt meestal geen vergoeding voor brillen en lenzen vanuit uw basisverzekering. Alleen in bijzondere gevallen, zoals u kunt lezen in het Reglement hulpmiddelen. Uw oogarts of zorgaanbieder kan vertellen of dit ook voor u geldt.


Stap 2: Vergoeding aanvullende verzekering

Vanuit de meeste aanvullende verzekeringen krijgt u een vergoeding voor een volledige bril. Dit is een eenmalige vergoeding per drie jaar. Volg onderstaande stappen om te kijken wat u vergoed krijgt en waar u terechtkunt.

Wilt u liever lenzen? Dan krijgt u uit uw aanvullende verzekering mogelijk een budget. Bekijk de hoogte van dit budget in de tabel hieronder.

1: Controleer welke aanvullende verzekering u hebt

Dit kan in Mijn IZZ Zorgverzekering.

2: Kijk hieronder welke vergoeding u krijgt

Vergoeding eenmaal per 3 jaar Eigen risico
Zorg voor de Zorg Geen vergoeding Nee
Zorg voor de Zorg + Extra 1 Keuze uit een van deze opties:
  • 1 complete bril op sterkte uit het basisassortiment van de gecontracteerde opticiens, of
  • € 50 voor een bril op sterkte bij een opticien waarmee we geen contract hebben, of
  • € 50 voor lenzen op sterkte (niet voor lenzenvloeistof)
De gekozen optie is uw vergoeding per 3 jaar.
Nee
Zorg voor de Zorg + Extra 2 Keuze uit een van deze opties:
  • 1 complete bril op sterkte uit het uitgebreide assortiment van de gecontracteerde opticiens, of
  • € 100 voor een bril op sterkte bij een opticien waarmee we geen contract hebben, of
  • € 100 voor lenzen op sterkte (niet voor lenzenvloeistof)
De gekozen optie is uw vergoeding per 3 jaar.
Nee
Zorg voor de Zorg + Extra 3 Keuze uit een van deze opties:
  • 1 complete bril op sterkte uit het uitgebreide assortiment van de gecontracteerde opticiens, of
  • € 200 voor een bril op sterkte bij een opticien waarmee we geen contract hebben, of
  • € 200 voor lenzen op sterkte (niet voor lenzenvloeistof)
De gekozen optie is uw vergoeding per 3 jaar.
Nee
Bijzonder Bewust Keuze uit een van deze opties:
  • 1 complete bril op sterkte uit het basisassortiment van de gecontracteerde opticiens, of
  • € 50 voor een bril op sterkte van een opticien waarmee we geen contract hebben, of
  • € 50 voor lenzen op sterkte (niet voor lenzenvloeistof)
De gekozen optie is uw vergoeding per 3 jaar.
Nee

3: Kies een bril uit bij Pearle, EyeWish, Hans Anders, Specsavers of eyes+more.

Houd hierbij in de gaten uit welk assortiment u mag kiezen met uw aanvullende verzekering. Gaat u liever naar een andere opticien? Dan krijgt u niet een volledige bril, maar een budget. De hoogte van dit budget vindt u bij de vergoedingen in de tabel.

4: Uw opticien declareert de kosten bij ons

U hoeft zelf geen rekening bij ons te declareren. Uw opticien regelt dit direct met ons.


Stap 3: Aandachtspunten voor deze vergoeding

Hoe vaak kan ik een volledige bril krijgen?

U krijgt eenmaal per drie jaar een vergoeding voor een bril of lenzen. Hierbij kijken wij naar het kalenderjaar waarin u voor het laatst een bril of lenzen hebt gekocht.

  • Hebt u in 2016 voor het laatst een bril of lenzen gedeclareerd? Ook dan maakt u, indien u dat nog heeft, eerst uw restbudget op. Vanaf 2019 geldt voor u de nieuwe regeling.
  • Hebt u vóór 2015 gedeclareerd? Of hebt u nog niet gedeclareerd? Dan hebt u automatisch recht op een volledige bril.
Vergoeding voor een zonnebril, beeldschermbril, nachtbril of autobril

U mag de vergoeding ook voor een ander soort bril op sterkte gebruiken. De voorwaarden verschillen per opticien. Kiest u voor een ander soort bril op sterkte? Dan vervalt het recht op een vergoeding voor een normale bril op sterkte of lenzen voor de periode van 3 kalenderjaren.

Meer weten? Bekijk het Reglement gezichtshulpmiddelen.

Wat valt onder een volledige bril?
  • Uw ogen worden gemeten
  • U krijgt, afhankelijk van uw behoefte, een enkelvoudige of multifocale bril
  • U kunt kiezen uit een breed assortiment brillen, dit verschilt per opticien en aanvullende verzekering
  • Uw brilglazen worden ontspiegeld en voorzien van een anti-kraslaag

De gecontracteerde opticiens (Pearle, EyeWish, Hans Anders, Specsavers en eyes+more) hebben eigen voorwaarden. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de kosten voor een extra briloptie voor uw eigen rekening zijn. Denk hierbij aan meekleurende brilglazen of extra dunne glazen. Kijk voor de exacte mogelijkheden per opticien in het Reglement gezichtshulpmiddelen.

Vergoeding lenzen alleen voor lenzen op sterkte
Kiest u voor de vergoeding voor lenzen? Dan kunt u deze aan alle soorten lenzen besteden, als het maar lenzen op sterkte zijn. De vergoeding geldt niet voor lenzenvloeistof.
Vergoeding gebruiken voor bril en lenzen samen niet mogelijk
U kunt voor een vergoeding een keuze maken uit een bril of lenzen. U hebt recht op een vergoeding voor één volledige bril per 3 kalenderjaren of een budget voor de aanschaf van een bril of lenzen per 3 kalenderjaren. Wilt u zowel lenzen als een bril, dan zijn de kosten van één van de twee voor eigen rekening.

Let op: de eerste declaratie die wij ontvangen voor een bril of lenzen wordt gezien als uw keuze voor deze vergoeding per 3 jaar.

Ravotgarantie voor kinderen

Voor kinderen tot 18 jaar die met u zijn meeverzekerd gelden dezelfde vergoedingen als voor u. Omdat, met spelen bijvoorbeeld, een ongeluk in een klein hoekje zit, en een bril dan beschadigd kan raken, geldt er voor kinderen tot en met 12 jaar de ravotgarantie. Bij eyes+more en Specsavers krijgen kinderen eenmalig een tweede exemplaar bij aflevering van hun bril. Bij Hans Anders en Pearle ontvangen kinderen tot en met 12 jaar gratis dezelfde of een gelijkwaardige bril als het montuur binnen 2 jaar kapot is. Bij breuk of schade aan de glazen worden de glazen vervangen door identieke glazen.

Wat is het verschil tussen het basis- en uitgebreide assortiment?

Hans Anders en Pearle hebben een basis- en een uitgebreid assortiment. In het basisassortiment kunt u al kiezen uit een breed assortiment dat verschilt per opticien. Het uitgebreide assortiment is nog wat breder.

Specsavers en eyes+more kennen geen onderscheid in uitgebreid en basis. U kunt bij Specsavers altijd kiezen uit een uitgebreid assortiment en bij eyes+more zelfs uit het volledige assortiment.

Meer weten? Bekijk het Reglement gezichtshulpmiddelen.

Wanneer hebt u voor het laatst een bril of lenzen gekocht?

In Mijn IZZ Zorgverzekering ziet u wanneer u de laatste keer een bril of lenzen gedeclareerd hebt. Hiervoor logt u in met uw DigiD. Stel het filter in vanaf 1 januari 2015.

Verzekeringsvoorwaarden

We proberen op deze pagina uw vergoeding zo duidelijk mogelijk te maken. Voor alle voorwaarden voor deze vergoeding kijkt u in de voorwaarden die bij uw zorgverzekering horen.