Cookie melding
X

Op vgzvoordezorg.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op vgzvoordezorg.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Akkoord
Weigeren

Online zelfhulp tests

Werken in de zorg kan best zwaar en stressvol zijn. Uw werk is veeleisend en de werkdruk erg hoog. Krijgt u hierdoor te maken met psychische klachten, zoals slaapproblemen, piekeren of somberheid? In veel gevallen kunt u zelf een aantal dingen ondernemen om van uw klachten af te komen.

Bekijk wat u zelf kunt doen

  • Tips

    • Besef dat angst en piekeren bij het leven hoort. We worden vaak bang als we geen controle hebben over zaken of situaties. Accepteer dat niet alles binnen uw controle ligt.
    • Ontspanning helpt. Probeer u dus te ontspannen. Door een ontspanningsoefening of door iets te doen waar u plezier aan beleeft. Afleiding kan ook werken: spreek met mensen af die u graag ziet of maak een stevige wandeling.
    • Praat met anderen. Dan blijkt misschien dat wat u in uw hoofd had, minder groot is. Wellicht hebben anderen ideeën om u te helpen.
    • U kunt het ook opschrijven. Door niet voor deze gedachten te vluchten, krijgt u overzicht.
  • Zelftest

    Wilt u meer inzicht in uw mentale gezondheid? Doe bijvoorbeeld deze zelftest.

    • Grip op je dip – voor als je niet zo lekker in je vel zit. Voor jongeren tussen de 16 en 25 jaar.
  • Zelfhulp

    De onderstaande initiatieven bieden u hulp en ondersteuning bij het werken aan uw mentale gezondheid.

    • Mentaal vitaal - doe een mentale fitheidstest en krijg tips om uw mentale fitheid te verbeteren.
    • Psyfit - online programma voor meer balans en minder stress (1 gratis test, de rest moet u betalen).

Voor hulp kunt u altijd bij de huisarts terecht

Voor persoonlijke professionele hulp kunt u altijd eerst terecht bij de huisarts. De huisarts helpt bij lichte klachten, samen met de praktijkondersteuner GGZ. Verergeren uw klachten? Dan verwijst uw huisarts u door naar de ‘generalistische basis GGZ’ of de ‘specialistische GGZ’. 

Informeer bij een patiëntenvereniging

Wilt u meer over uw klachten te weten komen of wilt u in contact komen met anderen? Dan biedt een patiëntenvereniging mogelijk uitkomst.

Bekijk uw vergoeding voor psychologische zorg

Voor veel psychologische zorg krijgt u een vergoeding vanuit de basisverzekering. Kijk op de pagina vergoeding psychologische zorg (GGZ) om te zien wat u precies vergoed krijgt.