Declareren van uw zorgnota

Wilt u weten hoe u een declaratie indient en volgt? Of iets over de vergoeding van uw declaratie? Bekijk hieronder antwoorden op veelgestelde vragen over declareren.

  • Waarom krijg ik nu nog een rekening van vorig jaar?

    Sommige zorgverleners wachten wat langer met het opsturen van de rekening, zodat ze alle kosten van uw behandeling in één keer - als één pakketje - naar ons kunnen sturen. Zo’n pakketje heet een DBC (Diagnose Behandel Combinatie).

    Zo’n DBC wordt na maximaal 120 dagen gesloten. Dan komt de rekening dus ook pas bij ons terecht. Vervolgens verwerken wij de rekening van de zorgverlener. En bekijken we of u nog een bedrag moet betalen. En daarom krijgt u van ons pas zo laat een factuur van uw eigen risico.

  • Hoe dien ik een declaratie in?
    U kunt uw nota’s zowel online als per post declareren. Bekijk de opties voor het declareren.
  • Hoe lang duurt het voordat mijn declaratie verwerkt is?

    Heeft u uw declaratie online ingediend? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op uw rekening.

    Dient u uw declaratie per post in? Na ontvangst van de nota, ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 10 werkdagen op uw rekening.

  • Hoe vergoeden jullie mijn nota?

    Dient u een nota in? Dan kan het zijn dat u een deel hiervan zelf moet betalen. Bijvoorbeeld omdat u kiest voor een zorgaanbieder zonder contract. Of omdat er een eigen bijdrage of eigen risico geldt voor uw zorg. We volgen bij het vergoeden van uw nota de volgende stappen:

    1. We kijken eerst of de zorg op uw nota volledig verzekerd is. Het eventuele niet verzekerde deel trekken we van uw nota af.
    2. Daarna kijken we naar uw zorgaanbieder. Heeft uw zorgaanbieder geen contract? Dan betaalt u een deel van de zorgkosten zelf.
    3. Voor sommige zorg geldt een vooraf vastgestelde eigen bijdrage. Dat bekijken we in deze stap.
    4. Vervolgens bekijken we of u nog een deel van uw verplicht eigen risico open hebt staan.
    5. Tot slot kijken we naar uw vrijwillig eigen risico. U krijgt het bedrag vergoed dat na deze eigen betalingen overblijft.
  • Wat gebeurt er met mijn nota als ik deze declareer?

    Na ontvangst van uw nota beoordelen wij of deze in aanmerking komt voor een vergoeding. Uw eventuele vergoeding vindt u terug in Mijn IZZ Zorgverzekering. U ontvangt een e-mail als deze informatie zichtbaar is.

    Heeft u aangegeven dat u uw documenten per post wil ontvangen? Dan ontvangt u binnen 3 werkdagen na verwerking van uw declaratie de zorgkostenfactuur.

    Als het om bepaalde redenen niet mogelijk is dat wij uw declaratie tijdig verwerken, ontvangt u hierover een brief waarin wij aangeven voor welke datum wij uw declaratie wel kunnen verwerken.

  • Kan ik oude declaraties indienen?
    U kunt nota’s uiterlijk 3 jaar na het begin van de behandeling indienen.
  • Waar vind ik mijn ingediende declaraties?
    Declaraties die u via de IZZ Zorgverzekering app heeft ingediend, zijn zichtbaar in de app. 6 dagen nadat wij uw declaratie ontvangen hebben, is uw declaratie zichtbaar in Mijn IZZ Zorgverzekering. U kunt dan zelf kijken wat de status is. Na 6 werkdagen krijgt u het bedrag dat wij vergoeden op uw rekening. Daarnaast krijgt u van ons een zorgkostenfactuur. Hierop staat wat wij vergoeden en of u eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen.
  • Waarom maken jullie niet het hele bedrag direct aan de zorgverlener over?

    Heeft u op uw declaratieformulier buitenland of via online declareren aangegeven dat wij het gedeclareerde bedrag aan de zorgaanbieder over moeten maken? Het kan zijn dat niet het hele bedrag voor vergoeding in aanmerking komt. Bijvoorbeeld omdat uw eigen risico van toepassing is, of omdat de kosten niet voor 100% vergoed worden. U moet het resterende bedrag dan zelf aan de zorgverlener overmaken. Let op in het buitenland: bedragen onder de € 3.000 maken wij dan altijd direct naar u over en niet naar de buitenlandse zorgverlener.

    Het rekeningnummer van de zorgverlener staat in het bericht dat u van ons krijgt. Als er geen rekeningnummer van de zorgverlener bij ons bekend is, moet u het totale bedrag zelf overmaken aan de zorgverlener. Dit staat dan aangegeven op de zorgkostenfactuur.

  • Ik heb een ongeluk gehad en hierdoor medische kosten gemaakt. Kan ik deze kosten verhalen op de tegenpartij?

    Heeft u een ongeluk gehad? Of bent u slachtoffer van mishandeling of een medische fout? Dan heeft u mogelijk schade geleden. Heel vervelend, zeker als het niet uw eigen schuld is. Wij proberen de schade te verhalen op de aansprakelijke tegenpartij. Hierdoor houden we de premie zo laag mogelijk en krijgt u mogelijk (een deel) van uw eigen risico terug.

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord