Tips voor zorgverleners

Tips die u helpen

om goed voor uzelf te zorgen

5 tips omgaan met coronasituatie 

U kunt deze periode vergelijken met het lopen van een marathon. Langdurig inzetbaar blijven is essentieel. Dat kan alleen als u ook aan uzelf denkt. Deze tips geven antwoord op vragen als:

  • Hoe gaat u om met onzekerheden op het werk?
  • Hoe zorgt u dat het thuis goed blijft lopen?
  • Hoe zorgt u voor uw eigen ontspanning? 

1. Zorgen voor uzelf 

U weet als geen ander hoe u voor anderen moet zorgen. Zorgt u ook voor uzelf? Neem deze eerste levensbehoeften in acht.

 

Goed slapen

Goed slapen begint met ritme en structuur. Bijvoorbeeld door elke dag op dezelfde tijd op te staan en naar bed te gaan. Is dat niet altijd haalbaar omdat uw onregelmatige diensten draait? Zorg dan voor voldoende hersteltijd tussen de diensten (8 uur op, 12 uur af). Bekijk alle tips om beter te slapen.

 

Ontspannen 

Tijd voor uzelf nemen is essentieel. Het zorgt voor rust en herstel en het verwerken van gebeurtenissen. Maak de tijd om te sporten, wandelen of bijpraten met vrienden. U weet zelf het best wat voor u werkt. Even de batterij opladen. De energie terug laten stromen in uw lichaam. Dat voelt goed.

Kent u mindfulness? Met de gratis VGZ Mindfulness coach app leert u te leven in het hier en nu. De app zit boordevol ontspanningsoefeningen. Er zijn meer dan 850.000 gebruikers. 

 

Goed eten en bewegen

Veel ziekenhuismedewerker bewegen veel op een werkdag. Eet u ook gezond? Als u gezond en gevarieerd eet, merkt u dat in uw dagelijkse energie. Kijk eens bij het Voedingscentrum voor gezonde recepten

 

Zorg dat het thuis goed geregeld is

Heeft u zorgen over uw thuissituatie? Het helpt om erover te praten met anderen. U kunt anderen vragen u te helpen om uw situatie te verlichten. Bijvoorbeeld door het opvangen van kinderen, het doen van boodschappen of het zorgen voor gezond eten. Veel mensen die niet in de zorg werken, willen graag hun steentje bijdragen.

2. Verwerk uw emoties en gedachten 

Tijdens het werken focust u op het niet maken van fouten en het zo goed mogelijk zorgen. Veel ruimte voor emoties is er niet. Zoek de mogelijkheid om emoties te verwerken als die ruimte er wel is. Door bijvoorbeeld na de dienst nog even na te praten met collega’s. Gevoelens van angst, verdriet en machteloosheid zijn heel normaal. Ook kunt u schuldgevoelens ervaren als u niet iedereen heeft kunnen helpen. Of als u niet de zorg heeft kunnen bieden die u gewend bent te geven. Praten met anderen helpt. Vindt u dat u veel piekert of te veel negatieve gedachten heeft? Sta stil bij de dingen die u heeft kunnen bereiken. En denk aan helpende gedachten:

  • Ik doe wat ik kan met de beste intenties
  • Ik doe belangrijk werk
  • Ik kan niet iedereen helpen, maar help zoveel mogelijk mensen naar eer en geweten
  • Emoties als angst, spanning, verdriet, boosheid en machteloosheid zijn normaal

3. Bespreek uw wensen en knelpunten op het werk 

Heeft u behoefte aan informatie of uitleg? Vraag erom bij uw leidinggevende en collega’s. Overleg hoe u zich kunt voorbereiden op wat gaat komen. Als uw vragen zijn beantwoord, bent u beter voorbereid op wat gaat komen. Vraag om updates zodat u steeds in staat bent om uw verwachtingen bij te stellen.

4. Vraag om een buddy

Werken met een buddy zorgt voor mentale veerkracht in het team. Met een buddy kunt u bespreken hoe u reageert onder stress en wat er dan nodig is. U en uw buddy steunen elkaar en letten op elkaar, bijvoorbeeld of er voldoende gegeten en gedronken wordt. U hoeft elkaars problemen niet op te lossen. Een luisterend oor is voldoende. Misschien is er al een buddy systeem, maak er dan gebruik van. Is het er nog niet? Attendeer uw leidinggevende er op of onderneem zelf stappen. 

5. Vertrouw op uzelf en uw team 

Staat u voor een onbekende of onverwachte situatie? Vertrouw dan op de basisprincipes die u heeft geleerd als zorgverlener. Is uw team nieuw samengesteld? Ook van nieuwe teams gaat kracht uit. In deze omstandigheden blijken teams al snel een groepsgevoel te kunnen ontwikkelen. De omstandigheden helpen als het ware om een team te smeden. Mensen zijn bereid om meer voor elkaar over te hebben. Dingen die onder normale omstandigheden tot een conflict zouden kunnen leiden, worden even in de ijskast gezet.

Bron: Ministerie van Defensie

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord