Door:  IZZ 17 november 2014

Mindfulness in de zorg

Mindfulness helpt u om beter om te gaan met lastige situaties thuis en op uw werk in de zorg, zodat u minder strest en piekert. U leert aandacht te hebben voor het leven in het hier en nu, zonder er meteen een mening over te hebben. U accepteert gedachtes of laat ze los. Bijvoorbeeld met behulp van ademhalingsoefeningen.

Toenemende werkdruk

Door bezuinigingen in de zorg neemt de werkdruk toe. Als zorgmedewerker wilt u iets betekenen voor anderen, maar voor persoonlijke aandacht is steeds minder tijd. Dat is frustrerend en kan stress opleveren. Of zelfs een burn-out.

Mindfulness helpt

Mindfulness kan helpen. Het richt zich op zaken die belangrijk zijn bij werk in de gezondheidszorg: aandacht, empathie, emoties en tolerantie. Wij geven u 3 tips.

Tip 1: Laat de dag bezinken

Leer een ademhalingsoefening om na een dag hard werken alles even los te laten. Zo kunt u uw gedachten even laten bezinken en de zorgen van het werk opzij zetten. De basis is ademhalen met uw volle aandacht.

Tip 2: Eén ding tegelijk

U bent een ster in multitasking. Toch is het beter om niet alles tegelijk te doen. Dat werkt efficiënter en geeft meer rust. Ook is het belangrijk om af en toe een kleine pauze te nemen om uw gedachten even los te laten. Al is het maar voor een paar minuten.

Tip 3: Aandacht

Luister naar uzelf en uw gevoel. Beslis zelf wat u wel en niet wilt in uw werk. En probeer dan voet bij stuk te houden.