Door:  IZZ 6 augustus 2015

Zorgadvies: van vijf maanden wachttijd naar één week

Last hebben van je gewrichten is nooit fijn, maar als je jong en sportief bent, is het een drama. Eva (16) kon door de pijn in haar rug, nek en knieën niet meer voetballen of skaten. Eva werd doorverwezen naar het kinderziekenhuis, maar moest maanden wachten op de intake. Moeder Susan schakelde Zorgadvies in.

In de rij

Eva’s klachten begonnen zo’n tweeënhalf jaar geleden: gewrichtspijn als ze fietste, als ze lang moest staan. Opeens moest ze het rustig aan gaan doen. Minder sporten dus. En ook haar grootste hobby, concerten bezoeken, moest ze laten varen. Moeder Susan: “Het lange wachten in de rij hield ze gewoon niet meer vol.”

Op de wachtlijst: 5 maanden wachten

Susan trok aan de bel bij de huisarts. Deze verwees Eva eerst door naar een fysiotherapeut en later naar een reumatoloog. Maar Eva’s klachten verminderden niet. En dus werd ze doorverwezen naar het Sofia Kinderziekenhuis. Dit ziekenhuis kende op dat moment een lange wachtlijst; Eva zou pas na vijf maanden geholpen kunnen worden.

Met één telefoontje alles geregeld

Zo lang wilde Susan niet wachten. “Op dat punt heb ik Zorgadvies gebeld”, vertelt ze. “En met één telefoontje was eigenlijk alles geregeld.” Zorgadvies regelde nog voor diezelfde week een afspraak met een kinderarts in het Wilhelmina kinderziekenhuis in Utrecht. Tijdens die afspraak werd meteen uitgebreid onderzoek gedaan.

Omgaan met pijnklachten

Bij Eva werd een benigne pijnsyndroom en een storing in het autonome zenuwstelsel geconstateerd. Een aandoening waarbij pijnprikkels veel sterker binnenkomen dan bij andere mensen. Gelukkig verdwijnen deze klachten vaak na de pubertijd. In een revalidatiecentrum leerde Eva omgaan met haar pijnklachten. Na een tijdje kon ze ook het sporten weer voorzichtig oppakken. Zoals mee op het skateboard als Susan ging wandelen.

Rust en duidelijkheid

Susan is blij met de hulp van Zorgadvies. “Eva is uiteindelijk veel sneller geholpen dan we hadden verwacht.” Ze zou het anderen dan ook zeker aanraden. “Dat telefoontje heeft ons veel rust en duidelijkheid gebracht. We hadden daarnaast een prettig en behulpzaam contactpersoon. Dat mag ook gezegd worden!”

Hoe gaat het nu?

Susan: “Het gaat inmiddels hartstikke goed met Eva. Ze is net terug van een heerlijke vakantie in Noorwegen, waar ze bergen heeft beklommen en veel heeft gelopen.” Of Eva nog klachten heeft gehad? “Ja, ze werd zeeziek op de boot!”

Zorgadvies en bemiddeling

Wilt u zelf gebruikmaken van Zorgadvies en bemiddeling? Bezoek onderstaande pagina voor meer informatie.

​​Naar Zorgadvies en bemiddeling
​​​​​​​​​
Eva moest lang wachten op een intake. Moeder Susan belde met IZZ Zorgadvies: "met 1 telefoontje was het geregeld."Retweet​​