Zorgadvies en second opinion

Wat is een te lange wachttijd?

Met zorgaanbieders hebben wij afgesproken dat zij binnen de wachttijden van de Treeknorm zorg verlenen. Hieronder vindt u de maximaal aanvaardbare wachttijden volgens de Treeknorm.

  • Geneesmiddelen
    Binnen 1 werkdag kunt u uw geneesmiddelen ophalen bij uw apotheek.
  • Huisarts
    U kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij uw huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht.
  • Paramedisch hulpverlener
    Binnen 1 week kunt u terecht bij uw paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld uw fysiotherapeut of logopedist).
  • Eerste gesprek ziekenhuis
    U kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht.
  • Diagnose of indicatie
    In 80% van de gevallen hebt u binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken.
  • Mondzorg
    Binnen 3 weken kunt u terecht voor een eerste gesprek bij bijvoorbeeld uw tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken kunt u terecht voor een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg wordt u binnen één uur geholpen.
  • Polikliniek
    In 80% van de gevallen kunt u binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken.
  • Opname ziekenhuis
    In 80% van de gevallen kunt u binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.
  • Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
    Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken.
    Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken.
    Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken.
    Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.
  • Verpleging en verzorging thuis (thuiszorg)
    De maximale wachttijd voor thuiszorg is 6 weken.
  • Wijkverpleging
    Hebt u een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg? Dan kunt u hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij u in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreekt u welke zorg u wanneer nodig hebt. Deze afspraken worden vastgelegd in uw zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat u op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval u onverwacht extra zorg nodig hebt.

Als u niet binnen deze norm wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Bij spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo spoedig mogelijk (binnen enkele uren) worden verleend.

Is de wachttijd volgens u te lang en wilt u sneller geholpen worden? Maak dan gebruik van wachtlijstbemiddeling. Als u dat wilt, kunnen wij voor u een afspraak maken met de specialist in het alternatieve ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum.

Zijn er kosten aan wachtlijstbemiddeling verbonden?

Nee, deze service is geheel gratis.

Worden de reiskosten naar het alternatieve ziekenhuis vergoed?

De vergoeding van de reiskosten is niet afhankelijk van het feit of u bemiddeld bent. De regels hiervoor zijn voor iedereen gelijk.

Wordt er ook gekeken naar de kwaliteit van de zorg of alleen naar de snelste optie?

​We kijken naar snelheid, bereikbaarheid en kwaliteit om u het beste advies te geven.

Vraagt u mijn medisch dossier op?

Nee, helaas kunnen wij dit niet. In verband met de wet op de privacy moet u er zelf voor zorgdragen dat uw medisch dossier in het nieuwe ziekenhuis terecht komt. Wij kunnen u hier wel bij ondersteunen.

Bemiddelen jullie ook naar privéklinieken?

Wij bemiddelen alleen naar instellingen waarvan wij weten dat u de kosten ook geheel of gedeeltelijk vergoed krijgt.

Weten jullie ook in welke ziekenhuizen welke specialisaties aanwezig zijn?

U kunt ook met dit soort vragen zeker bij ons terecht. Niet alle ziekenhuizen verstrekken informatie over de specialisatie van ingrepen. Als wij beschikken over deze informatie, zullen wij u hierin zeker begeleiden. Onze zorgadviseurs zijn elke werkdag bereikbaar voor persoonlijk advies via 088 - 131 16 12.

Bemiddelen jullie voor een second opinion?
Ja, wij kunnen ook bemiddelen voor een second opinion. Bekijk meer informatie over second opinion.
Is er altijd een zorgaanbieder binnen redelijke reisafstand voor mij te bereiken?

​Wij hebben zorgaanbieders op redelijke afstand van uw woonplaats gecontracteerd. In Vergelijk en Kies vindt u de zorgaanbieders waarmee wij een contract hebben. Hierin kunt u zoeken op postcode.