Betalingsregeling

Hebt u een betalingsachterstand bij VGZ voor de Zorg? Of wilt u een openstaande factuur liever in termijnen betalen? Dan kunt u hiervoor een betalingsregeling aanvragen. Hier leest u hoe u dat doet en wat de voorwaarden zijn.

Betalingsregeling aanvragen in Mijn IZZ Zorgverzekering

Op de pagina Facturen in Mijn IZZ Zorgverzekering ziet u welke facturen openstaan. En voor welk bedrag u een betalingsregeling kunt aanvragen. U kunt hier ook aangeven in hoeveel termijnen u het bedrag wilt betalen.

Betalingsregeling aanvragen (inloggen met DigiD)

 

Wat zijn voorwaarden van een betalingsregeling?

Wilt u online een betalingsregeling aanvragen? Dan gelden deze voorwaarden:

  • U kunt alleen een betalingsregeling aanvragen voor openstaande facturen waarvan de uiterste betaaldatum verstreken is.
  • U hebt minimaal € 50 of meer aan openstaande facturen.
  • U betaalt minimaal € 25 per termijn.
  • Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 10 termijnen.

Wanneer kunt u geen betalingsregeling aanvragen via Mijn IZZ Zorgverzekering?

U kunt in de volgende situaties niet zelf online een betalingsregeling aanvragen:

  • Wij hebben uw openstaande factuur of facturen overgedragen aan een incassobureau. Neem in dit geval rechtstreeks contact op met het incassobureau. En vraag naar de mogelijkheden om een betalingsregeling af te sluiten.
  • U bent aangemeld bij een schuldhulpinstantie. Neem contact op met deze instantie. Dan zoeken zij samen met u naar een passende oplossing.
  • U bent aangemeld bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK) omdat u uw zorgpremie 6 maanden of langer niet hebt betaald. Lees wat u kunt doen als u bent aangemeld bij het CAK.

Betaalt u uw premie, eigen risico en/of eigen bijdrage met een automatische incasso?

Het kost enige tijd om uw automatische incasso te stoppen. Vraag daarom het bedrag terug bij uw bank, nadat het is afgeschreven. Daarna kunt u in Mijn IZZ Zorgverzekering een betalingsregeling aanvragen.

Veelgestelde vragen

Kan ik een betalingsregeling aanvragen voor de premie van mijn zorgverzekering?

U kunt een betalingsregeling aanvragen voor de facturen die u op dat moment hebt openstaan. Bijvoorbeeld voor uw zorgpremie. Maar ook voor facturen voor uw eigen risico of eigen bijdrage kunt u een betalingsregeling aanvragen. Meer weten? Bijvoorbeeld over de voorwaarden voor een betalingsregeling? Kijk dan op de pagina Betalingsregeling.

Kan ik een betalingsregeling aanvragen voor een ander bedrag dan mijn openstaande facturen samen?

Wilt u een betalingsregeling voor een ander bedrag dan het totale openstaande bedrag? Dat kan in sommige gevallen. Bijvoorbeeld als u de laatste factuur voor uw premie al betaald hebt. Of als u de factuur voor uw premie in een keer wilt betalen. Kijk voor meer informatie op de pagina Betalingsregeling.

Wat gebeurt er als ik een termijn van mijn betalingsregeling niet op tijd betaal?

Betaalt u een termijn van de betalingsregeling niet op tijd? Dan vervalt de betalingsregeling. U betaalt uw facturen dus niet meer in termijnen. Uw openstaande facturen krijgen de status die ze hadden voordat u de betalingsregeling aanvroeg. Op de pagina Betalingsachterstand leest u wat er gebeurt als u niet op tijd betaalt.

Ik betaal via automatische incasso, kan ik dan ook een betalingsregeling aanvragen?

Het is mogelijk om een betalingsregeling af te spreken, ook als u uw eigen risico en/of eigen bijdrage met een automatische incasso betaalt. Het kost enige tijd om uw automatische incasso te stoppen. Nadat het van uw bankrekening is afgeschreven, vraagt u dit bedrag terug bij uw bank. Zodra het geld is teruggeboekt op uw rekening kunt u via Mijn IZZ Zorgverzekering een betalingsregeling aanvragen.